Log in om uw saldo te kunnen zien. Doet u nog niet mee aan ons spaarprogramma? Lees Hieronder meer.
We doen er alles aan om uw koffie elke dag beter te maken. We doen dit door duurzaamheidsprojecten in de landen van herkomst te ondersteunen, door de milieu-impact van onze producten te verminderen, door een trotse en professionele gemeenschap van barista's en koffieliefhebbers aan te werven, bereid om een positieve boodschap te verspreiden en klaar om meer te serveren dan alleen koffie. We werken elke dag aan een beter product, van plantage tot kopje, om jou de beste koffiebeleving te geven, in al zijn vormen, momenten en betekenissen.
Ontdek onze projectenVeel menselijke activiteiten dragen bij aan het verhogen van de concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer, wat op zijn beurt bijdraagt aan de wereldwijde klimaatverandering. De effecten hiervan zijn ook voelbaar op koffieplantages, met een verlies aan biodiversiteit en een daling van productiviteit en kwaliteit tot gevolg, met negatieve gevolgen voor de levensomstandigheden van de telers. Ons doel is om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering door de CO2-uitstoot die wordt gegenereerd in de hele waardeketen van de Groep op nul te zetten met een strategie voor het verlagen en compenseren van de uitstoot: de "Roadmap to Zero". Dit is een geleidelijk proces: de eerste stappen bestaan uit het monitoren en kwantificeren van de emissies, gevolgd door continue verbeteringsmaatregelen met als doel het verhogen van de efficiëntie en het verminderen van effecten, en tot slot het compenseren van de restemissies. De procedure heeft tot doel onze Groep "koolstofneutraal" te maken, d.w.z. onze netto CO2-uitstoot tot nul te reduceren door de productie en absorptie van emissies in evenwicht te brengen door middel van compensatieprogramma's. Deze programma's omvatten de aankoop van koolstofkredieten of zogenaamde "groene kredieten", die elk gelijk zijn aan de niet-uitstoot of de opname van één ton CO2, die worden gegenereerd door het ondersteunen en financieren van projecten met een positieve impact buiten onze bevoorradingsketen. Elk verworven krediet vertegenwoordigt de succesvolle vermindering of eliminatie van één ton CO2 die vrijkomt in de atmosfeer, waardoor de uitstoot wordt gecompenseerd die niet kan worden vermeden. Maar dat is niet alles: in de meeste gevallen betekent het kopen van CO2-credits ook het financieren en ondersteunen van duurzame ontwikkelingsprojecten die bijdragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden in lokale gemeenschappen, waardoor sociale, economische en ecologische voordelen op wereldschaal worden gegarandeerd.
Meer dan 125 jaar ervaring in het veld heeft onze Groep geleerd om haar initiatieven te richten op de bron van de koffie, plaatsen waar we weten dat we een significante en langdurige impact kunnen hebben door in contact te komen met en ondersteuning te bieden aan koffieproducerende gemeenschappen. Via de Lavazza Foundation spelen we een actieve rol in projecten voor duurzame ontwikkeling, die koffietelers helpen om de meest geschikte landbouwtechnieken toe te passen om effectief te reageren op de gevolgen van klimaatverandering en om goede praktijken te promoten voor het behoud van gebieden met een hoge natuurlijke waarde .
Ons doel is om een maximale koffiekwaliteit te garanderen met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Dit valt binnen de activiteiten van Research en Development, dankzij het experimenteren met en implementeren van de meest innovatieve technieken vanaf de allereerste stadia van het ontwerpen van verpakkingen, koffiemachines en productiemodellen. Bovendien volgt het streven naar duurzaamheid door ontwerp de principes van de circulaire economie om afval te voorkomen en de impact op het milieu te verminderen, efficiëntie te verhogen en emissies en de productie van afval te verminderen gedurende de hele levenscyclus van het product. Geïnspireerd door de natuur, stelt de 'design for circularity'-benadering die we hebben gevolgd, zichzelf tot doel om ons gebruik van hulpbronnen te optimaliseren, hernieuwbare en gerecyclede bronnen te bevoordelen en waarde te halen uit producten aan het einde van hun levensduur door hergebruik, recycling en compostering.
Een toeleveringsketen die zo complex en omvangrijk is als die van koffie, vereist een gedetailleerde strategie die gericht is op het verminderen van de impact op het milieu, onder meer door een verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen, van productie tot consumptie. Daarom stellen we protocollen op voor maximale energie-efficiëntie en duurzaam beheer van water en afval. Als onderdeel van ons streven naar continue verbetering zijn we in de loop der jaren begonnen met een reeks activiteiten om ons gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen te vergroten. In Italië en Frankrijk is bijvoorbeeld 100% van de voorraden afkomstig van onuitputtelijke bronnen. Tussen 2012 en 2014 had deze vooruitgang al geleid tot een vermindering van 90% van de gecorreleerde CO2-emissies in Italië.
In de afgelopen jaren heeft de Lavazza Foundation haar herbebossings- en anti-ontbossingsprojecten geïntensiveerd in samenwerking met niet-gouvernementele organisaties en internationale instellingen. In het Amazone-regenwoud in Peru omvatte het project het behoud van 36.000 hectare bos en de aanplant van paranotenbomen, een onschatbare hulpbron voor het milieu: deze bomen kunnen wel 50 meter hoog worden, tot 700 jaar oud worden en ongeveer 64.000 kg CO2 in de loop van hun leven. In het Yayu UNESCO-biosfeerreservaat in Ethiopië zijn alternatieve plantmodellen gebruikt die bekend staan als "tuinkoffie" om te beschermen tegen ontbossing. In Ecuador is overeenstemming bereikt over het opzetten en uitvoeren van een programma om Ecuadoraanse koffie om te zetten in koffie zonder ontbossing. Projecten in Cuba, Haïti, de Dominicaanse Republiek en Colombia hebben de aanplant van meer dan 15 miljoen koffieplanten mogelijk gemaakt, met respect voor de biodiversiteit van het milieu.
Het fundament van Lavazza voor een positieve impact op sociaal, economisch en milieuvlak.
Dit is een wereldwijd project van het Lavazza-merk dat in 2002 werd gelanceerd met als doel de sociale en economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen te ondersteunen door goede landbouwpraktijken op koffieplantages te promoten. Aanvankelijk actief in kleine boerengemeenschappen in Colombia, Honduras en Peru, door de jaren heen ¡Tierra! is uitgebreid …
Lees meerThe Lavazza Foundation, een non-profit organisatie opgericht in 2004, promoot en implementeert economische, sociale en ecologische duurzaamheidsprojecten om koffieproducerende gemeenschappen over de hele wereld te ondersteunen.
Lees meerWilt u meer informatie of een vrijblijvende offerte voor een duurzame koffieoplossing voor uw horecagelegenheid? Laat uw gegevens achter en we nemen spoedig contact op.